Mindfulness, kan volgens Jon Kabat-Zinn (oprichter van de Stress Reduction Clinic en het Centrum voor Mindfulness in Medicine, Health Care, en Samenleving aan de Universiteit van Massachusetts Medical School), worden gedefinieerd als "aandacht op een bijzondere manier”. Aandacht op het huidge moment en zonder oordeel. Met andere woorden, mindfulness stelt ons in staat om meer bewust te zijn van onze gedachten zonder etikettering en zonder vooroordelen. Als we ons bewust worden van onze gedachten zijn we in staat om er mee om te gaan.

Omgaan met negatieve gedachten

Het is makkelijker om negatieve gedachten uit te dagen wanneer je het proces afbreekt in kleine stapjes. De volgende keer dat je een negatieve gedachtepatroon vaststelt doe je het volgende:

 

  1. Erken dat je te maken hebt met een negatieve gedachte.
  2. Zeg "Stop!" (mag ook in gedachten).
  3. Daag de gedachte uit met een aantal vragen. Stel jezelf de vraag: "Welke bewijzen heb k nodig die deze gedachte ondersteunen?" De kans is groot dat je er niet veel zult vinden.
  4. Vervang de gedachte met ratio of positiviteit. Als je bijvoorbeeld denkt dat je lelijk bent ga je op zoek naar je naasten en vraag je jezelf af of zij het daar mee eens zouden zijn.
  5. Wees je bewust van het heden.

Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

Dauw-Mindfulness.jpg

Mindfulness in de praktijk