We hebben 5 zintuigen; voelen, smaak, geur, gehoor en zicht, maar we zijn ons vaak niet bewust van die sensaties. Met behulp van deze mindfulness oefening kunnen we ons er van bewust worden. Accepteer en wordt je bewust van de buitenwereld. In het nu is het alles wat we kunnen; zien, ruiken, voelen, proeven en horen.

5,4,3,2,1 Mindfulness Oefeningen

Dit zijn oefeningen die gaan om het opmerken van wat er om je heen gebeurt.

  • Zien: kijk om je heen en benoem 5 verschillende objecten (je kunt varieren in bijvoorbeeld kleuren: 5 blauwe / zwarte / groene objecten). Vervolgens naar 4, dan naar 3, 2 en 1.
  • Zien & voelen: Zoek 5 verschillende objecten, benoem ze en raak ze aan. Let op de textuur, temperatuur, massa en gewicht als je dat doet.
  • Zien, voelen en Geur / Smaak: Zoek (in een tuin of een keuken) 5 verschillende objecten. Benoem ze, proef ze en ruik er aan Let op de kleuren, textuur, smaak en aroma. Doe dan hetzelfde voor 4 van die voorwerpen, 3, 2 en 1.
  • Hoorzitting: Sluit je ogen en luister naar 5 verschillende geluiden. Dan 4, 3, 2 en 1.

Je kunt dit overal toepassen. Denk bijvoorbeeld aan.

  • Mindfulness tijdens de afwas
  • Mindfulness tijdens het lopen
  • Mindfulness terwijl je in de tuin bent
  • Mindfulness tijdens het besturen van een auto of in het verkeer

Let op de lichamelijke sensaties in je lichaam. Let op de beelden, geuren, geluiden, smaken.


0
0
0
s2sdefault