Dit is een oefening voor het beoefenen van mindfulness tijdens het eten. Je kunt deze oefening uitvoeren met een simpele sultana of met een rozijn, een stuk chocolade, fruit of koekjes.

Focus met duidelijke bewustwording op elke beweging en op elk moment van de ervaring als je je arm en hand en vingers bewegen in de richting van het object. Pak het op, plaats het op de palm van je hand of houd het tussen je vingers.

Stel je voor dat je net naar de Aarde bent gekomen en je deze stof je nog niet eerder bent tegengekomen. Ontdek het met al je zintuigen, alsof je nog nooit eerder hebt gezien. Scan het; verken elk deel van het met je ogen. Draai het om. Let op de textuur, hoe het licht valt, de vorm; is het zacht, hard, grof, glad. Focus je op alle gedachten die zich voordoen (zoals "waarom doe ik dit?") Laat ze ... en begeleid je bewustzijn terug naar het object.

Neem het object onder je neus en let zorgvuldig op de geur. Breng het langzaam naar je mond, merkt dat de arm precies weet waar te gaan. Plaats voorzichtig het voorwerp in je mond, of neem een hap als het groter is. Je mag nog niet kauwen. Voel je het op je tong? Het gewicht, de temperatuur, de grootte, de textuur. Ontdek de sensaties van het in je mond.

Wanneer je klaar bent en je er opzettelijk in bijt focus je op de de smaak die vrij komt. Langzaam... langzaam kauwen, merk de verandering in consistentie, totdat je bewust bent van de impuls om te slikken. Voel het voedsel verplaatsen naar je keel en in je slokdarm op weg naar je maag. Voel de ervaring, let op je tong, elke smaak en de gevoelens ... tevredenheid, plezier, afkeer.