Het doel van deze bodyscan mindfulness oefening is om je lichaam op te merken. Het gaat niet direct over het ontspannen van je lichaam, maar dit kan heel goed optreden.

Meestal is onze reactie op lichamelijke pijn of ongemak "afleiding" of het proberen om de pijn te verdoven. In deze oefening zul je leren accepteren.

Ga zitten of liggen in een comfortabele positie.

Beginnen met je voeten, besteed aandacht aan de fysieke gevoelens in hen: geen pijn, ongemak, koelte, warmte, spanning, benauwdheid, wat dan ook. Besteed gewoon aandacht aan de fysieke gevoelens en sensaties. Veroordeel ze niet als goed of slecht, proberen ze niet teveranderen. Wees je gewoon bewust.

Verplaats langzaam je bewustzijn van je voeten naar je onderbenen. Heb aandacht voor de fysieke sensaties in dat deel van je lichaam, met inbegrip van druk, pijn of ongemak. Verplaats vervolgens langzaam je bewustzijn naar de andere delen van je lichaam. Je bovenbenen, heupen, billen, bekken, buik, borst, onderrug, bovenrug, vingers en handen , onderarmen, bovenarmen, schouders, nek, hoofd, voorhoofd, tempels, gezicht, ogen, wangen, neus, mond, kaaklijn.

Doe deze oefening gedurende 5 minuten. Na verloop van tijd mag het langer duren, maak je geen zorgen over hoe lang het duurt. Sta je zelf toe om aandacht te besteden aan de sensaties in je lichaam. Als gedachten zich opdringen, dan is dat prima. Merk ze op en breng langzaam je bewustzijn terug naar je lichaam.


0
0
0
s2sdefault