Een oefening in het opmerken van de wereld om je heen. Kom in contact met je lichaam en je ademhaling. Mindfulness van de buitenwereld en de adem.

Ga comfortabel zitten op je stoel of op je kussen, sluit je ogen als je dat comfortabel voelt of focus je op de grond een meter of zo voor je. Word je bewust van je lichaam en de plaatsen waar andere dingen raakt: je voeten op de grond, misschien wel de achterkant van je benen tegen de stoel ...

Let op waar je handen elkaar raken, let op de stof van je kleding tegen je huid, en misschien de lucht op je huid. Laat je hoofd rusten op je schouders en je armen. Verplaats je zintuigen naar de geluiden om je heen. Denk er niet over na, maar laat het gewoon gebeuren. Misschien kan je een aantal geuren, of een smaak in je mond opsporen ...

Concentreer je nu op je ademhaling. Verplaats je aandacht naar je adem als je in- en uitademt. Wees je bewust van de beweging die wordt veroorzaakt door je adem; in en uit.

Als gedachten opkomen, merk ze op en ga verder. Breng je aandacht weer terug naar je ademhaling, je normale, natuurlijke adem ... als het beweegt in en uit je lichaam. Je hoeft nergens anders te zijn, niets anders te doen. Let gewoon op de zachtheid van je adem.

Oefen dit een tijdje.

Focus je nu op de geluiden om je heen, focus je op de gevoelens die je in je hebtLet op eventuele wijzigingen, welke spanningen, benauwdheid, losheid.

Voel de wereld om je heen, het gevoel in je lichaam, in de stoel of op het kussen ... en open je ogen wanneer je klaar bent.


0
0
0
s2sdefault