Een gastblog door Davida van Beckhoven van Centrum Hestiada

Wandelen is goed voor het hart, zeggen de medici. De filosofen zeggen dat het goed is voor de ziel. En volgens de Chinese geneeskunde masseert het drukpunten op onze voetzolen die helpen ons beter te voelen.
Door ook nog aandachtig en rustiger in je dagelijkse leven te lopen voeden we ons hart nog een beetje extra met ontspanning.
Word je bewust van je haast. Herken je het?: druk in de weer zijn? Of nog snel even iets willen doen, of in haast ergens naar toe lopen /rijden/fietsen? Je snel aankleden?
Misschien valt het je ook op dat er dan juist makkelijker iets fout gaat of dat je iets vergeet. Omdat je er niet bij bent met je aandacht.
Realiseer je ook dat je door je gehaast zijn niet of nauwelijks tijdwinst creëert. Alleen maar gespannenheid en onrust.

Tijdens mindfulness wandelen lopen we met verschillende thema’s. Het thema rust en onthaasten kun je ondersteunen in je dagelijkse leven door de mantra’s te gebruiken die je rust ondersteunen:Gebruik je mantra: “ik loop rustig, ik vertraag mijn ritme of ik adem rustig.”Zo zet je jezelf weer terug in je ruststand.Waardoor je meer in het hier en nu bent. En ontspant. Geef jij je lichaam en geest voldoende tijd om te rusten en terug te schakelen naar onthaasten?En merk jij het verschil op tussen aandachtig wandelen of helemaal in gedachten wandelen of gedachteloos wandelen?

Je kunt leren aandachtiger te wandelen door een cursus mindfulness wandelen.
Bijvoorbeeld in de omgeving van Deventer: het Randerbos
Onder begeleiding wordt elk jaar in maart en september een nieuwe cursus gestart.
Er zijn 7 lessen met verschillende thema’s die je leren meer mindful in het leven te staan.

Meer info op www.centrumhestiada.nl

Afbeelding van Johannes Plenio via Pixabay


0
0
0
s2sdefault