In de kern kent iedereen een kern van vrede. Maar naarmate we ouder worden groeien we verder weg van dit gevoel en verplaatsen het door een vorm van eigenwaarde die is gecreeerd als gevolg van sociale conditionering, trauma, tijd, en tal van andere persoonlijke factoren.


Mindfulness meditatie is een goede manier om terug te keren naar deze kern. Door het cultiveren van mindfulness, kunnen we leren om negatieve gedachten te identificeren. Herken de kern en omarm het huidige moment.


Overwin negatieve gedachten


Een van de makkelijkste manieren om te worden losgekoppeld van onze kern is door negatief te denken. Het kan soms heel gemakkelijk zijn om deze negatieve gevoelens te omarmen. Helemaal als je je zorgen maakt of als je gestrest voelt. Deze onaangename gedachten zijn vaak gebaseerd op automatische denkprocessen. Deze denkpatronen kunnen in drie algemene categorie├źn vallen.


Etikettering


Personen met depressieve neigingen besteden veel tijd aan zichzelf en de eigen omgeving. Ze plakken negatieve etiketten op situaties. Onlangs klaagde een vriendin van me over haar verhizing terug naar geboorteplaats. Label het niet, maar zie situaties als een overgang. Verwijder het etiket en voel je vrij.


Catastroferen


Catastroferen is een gemeenschappelijk negatief patroon dat door veel mensen wordt toegepast. In deze situatie ga je altijd uit van de slechtst mogelijke situatie.


Overgeneralisatie


Personen met een laag zelfbeeld zijn vaak gevoelig voor overgeneralisatie. Men is niet in staat om de positieve punten te zien en in plaats daarvan worden de negatieve situaties extra benadrukt.


Wat goed werkt is om te erkennen dat deze gedachten enkel gedachten zjn. Het zijn niet de feiten! Dit is waar mindfulness meditatie om draait.


0
0
0
s2sdefault