Deze oefening helpt om je bewust te worden van je omgeving, van het lichaam, de adem, en je gedachten en emoties. Je kunt de oefening toepassen als geheel of in delen.

De bezoeker: je omgeving

Als je loopt, of gewoon ergens ontspannen zit moet je om je heen kijken en je omgeving in je opnemen alsof je een bezoeker bent op deze plek. Als je om je heen kijkt, merk je de bezienswaardigheden, de geluiden en geuren op alsof je ze nog nooit hebt gezien, gehoord of geroken. Doe alsof je een bezoeker bent uit een ander gebied of uit een andere cultuur. Je ziet dingen of hoort dingen voor de eerste keer en vanuit een heel ander perspectief. Breng een beetje tijd door met alleen maar kijken en luisteren.

De bezoeker: Het lichaam

Je bent een nieuwkomer in je eigen lichaam. Als nieuwkomer heb je een nieuw bewustzijn voelt je lichaam voor de eerste keer. Merk op hoe dat voelt, let op de lichamelijke sensaties die je ervaart. Hoe voelt het om te bewegen, te rekken, te gaan staan of te gaan zitten. Wat doen je handen? Voel je ze bewegen? Stretch en wiebelen je vingers en bal je vuisten.

Als je begint te lopen, vraag je jezelf af hoe dit kan. Wat valt je op aan je benen, je bovenbenen, voeten en tenen? Beweeg je hoofd heen en weer en let op je nek en schouders. Buig, rek en beweeg. Wat zijn de fysieke sensaties? Breng een beetje tijd door met enkel het opmerken van deze lichamelijke sensaties. Neem je nieuwe lichaam mee in een alledaagse activiteit.

De bezoeker: Het ademhalen

Let op de sensaties van het in- en uitademen. Let op de gevoelens in je buik, de borst, de keel, de mond en neus. Je kunt zien hoe je aandacht afdwaalt, als gedachten komen probeer je deze met je aandacht te volgen. Let op als je aandacht afdwaalt en breng dan voorzichtig je aandacht weer terug naar je ademhaling. Gedachten dwalen af, dat is wat ze doen. Gedachten komen en gedachten gaan, dat is de aard van de menselijke geest. Als bezoeker kan je een stapje terug doen. Je merkt je gedachten en gevoelens op. Breng vervolgens je gedachten terug naar je ademhaling.

De bezoeker: Gedachten en Emoties

Als je geoefend hebt met de de andere onderdelen uit "de Bezoeker" kan je beginnen met het opmerken van gedachten, beelden, gevoelens en emoties. Merk op hoe ze komen en gaan.


Je bent nieuw voor dit lichaam en voor je geest. Er zijn geen verwachtingen voor je om te reageren op gedachten, beelden of emoties. Je kunt ze gewoon opmerken, en niet reageren. Als bezoeker zie je dat het enkel woorden, beelden, sensaties en gevoelens zijn. Woorden en beelden, sensaties en gevoelens: ze komen en ze gaan, en dat is goed, want dat is precies wat je geest doet.


0
0
0
s2sdefault

Well bee

about 3

Blog