Mindfulness aanbieders

Overzicht van Meditatie & Mindfulness aanbieders in Nederland.

Aanbieders

Overkomt het je wel eens dat je eet en tegelijkertijd televisie kijkt, merk je dan nog op wat je eet of gaat alles automatisch naar binnen toe? Of wandelend door de natuur en dan zo in gedachten zijn dat je de gehele natuur niet opmerkt?
Het is een feit dat wij veel op de “automatische piloot “doen en dat is vaak handig, denk aan het bedienen van een auto.
Echter de weken vliegen voorbij en zo ook ons leven, de vraag is dan ook: hoe vaak ben jij je echt bewust van het leven NU? Met NU bedoel ik dit moment zonder allerlei gedachten over straks, morgen, volgende maand of gisteren. Het enige wat we hebben in het leven is dit NU, gisteren is voorbij en is niet meer over te doen of te veranderen. Straks, morgen, volgende maand blijft onzeker, alles kan in een seconde veranderen.
We piekeren veel over alles wat komen gaat of is geweest, maken daar hele verhalen van waardoor we bang, boos of verdrietig worden. Ook als we piekeren zijn we niet in het NU.
In de cursus mindfulness leer je om gedachten te laten voor wat ze zijn, ze niet te volgen en niet te oordelen. Mindfulness staat voor opmerkzaamheid, opmerkzaam zijn voor wat er NU is. Dit betekent het onder ogen zien van wat er nu is, ook wanneer dit misschien pijnlijk of verdrietig is.
Een belangrijk onderdeel bij deze cursus is meditatie en het bewust doen van activiteiten.

Eind 2010 werd ik geconfronteerd met forse pijnen door – bleek later – een nog redelijk onbekende chronische aandoening in het bekkengebied (CPPS). Dagelijkse lichaamsoefeningen en meditatie brachten verlichting. Mijn interesse ging uit naar boeken en artikelen over pijn, persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en meditatie. Zo ook het boek ‘Meditatief ontspannen’ van Jon Kabat Zinn. Hij beschrijft daarin het programma Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) dat hij ontwikkeld heeft voor mensen met ernstige ziektes, chronische pijnen, burn-out klachten e.d. Ik werd geraakt en volgde zelf de 8-weekse basistraining MBSR. Naast het revalidatieprogramma van de St. Maartenskliniek – waar mij werd geleerd wat chronische pijn precies is en hoe je er mee om kunt gaan – had ik veel profijt van de dagelijkse oefeningen die onderdeel uitmaken van de basistraining MBSR. De kracht en eenvoud van deze training en verdieping in de oorsprong en de achterliggende gedachte van mindfulness brachten mij ertoe om te starten met de opleiding Trainer Mindfulness (MBSR).
Mijn drijfveer voor MBSR / Mindfulness: mensen met teveel stress door (werk)druk, onrust, verdriet of langdurige pijnklachten en mensen die meer aandachtig, in het hier en nu willen leven in aanraking laten komen met de ondersteunende kracht van mindfulness.
En mijn persoonlijke adagium: als pijn – zowel letterlijk als figuurlijk – er toch al is kun je er maar beter vriendschap mee sluiten.

Herkent u zich ook in onderstaande zinnen ?

-“Mijn kinderen vragen al mijn aandacht”
-“Ik heb geen tijd voor mezelf”
-“Mijn focus ligt overal behalve bij mijzelf- het lijkt wel
alsof het leven aan me voorbij gaat”
-“Ik heb alles, maar voel me toch voordurend gestresst,
er is altijd nog wat af te maken”
-“ Er is veel onrust in de wereld om me heen, dat haalt
mij ook uit mijn balans”
-“Ik ben alleen nog maar aan het racen: naar de kinderopvang,
naar het werk, naar huis, gezond koken, iedereen naar bed en ik ook”
-“Het lijkt wel of ik stil sta”.

Dan is het tijd voor mindfulness!

Het drukke leven van alle dag vraagt veel van ons.
Werk, kinderen, sociale contacten, moderne media, alles slokt ons zo op dat we nauwelijks meer tot rust kunnen komen.
Daarnaast putten eigenschappen als perfectionisme en multitasken ons fysiek en geestelijk uit. Deze manier van leven houden we niet lang vol en voor we het weten zitten we thuis met een burn-out. Laat het niet zo ver komen. Zorg ervoor dat u uw grenzen bewaakt en laadt bijtijds uw energie op.

Ook jongeren en kinderen staan onder steeds grotere druk van met name ouders en leeftijdsgenoten. Onder het motto “jong geleerd is oud gedaan” geeft Mindfulness World de mindfulness training nu ook aan kinderen en jongeren.

Bij de eerstelijns psychologenpraktijk komen allerlei gewone mensen met verschillende achtergronden en leeftijden. U kunt terecht als u tijdelijk de controle kwijt bent geraakt op een deel van uw gevoelens of gedrag, of als u uit het lood bent geslagen bent door problemen op het werk of in een moeilijke levensfase.

Mensen komen bijvoorbeeld omdat ze overspannen zijn geraakt, twijfels over zichzelf hebben gekregen of over hun beroep, zowel als werknemer of leidinggevende, steeds meer zijn gaan piekeren, minder zin hebben om dingen te doen, relatieproblemen hebben gekregen of omdat ze eindelijk eens wat sterker en assertiever willen worden. Ook als het eigenlijk wel redelijk gaat maar u toch over een paar zaken die uzelf betreffen eens met een deskundige buitenstaander van gedachten wil wisselen, is een gesprek mogelijk, al was het maar als ter voorkoming van erger.

Veel mensen die mediteren ervaren dat hun lichamelijke en geestelijke welzijn erop vooruitgaan. Door een moment uit de drukte van alledag te stappen, helemaal stil te worden kalmeert je gedachtestroom. Spanning, angsten en zorgen verminderen. Je geest komt tot rust waardoor de balans tussen lichaam, geest en emoties zich herstelt.

Door te mediteren handel je efficiënter en effectiever, waardoor je de dagelijkse problemen op een heldere en kalmere manier benadert. In plaats van verwarring ontstaat helder bewustzijn, een gevoel van zijn in plaats van doen, een gevoel van rust in plaats van gejaagdheid. Je ervaart meer keuze vrijheid: van een automatische reactie naar een meer bewust respons.

Door het ontwikkelen van kalmte, aandacht en inzicht wordt je gevoeliger voor je negatieve gedachtepatronen zoals woede, irritatie, jaloezie, trots enzovoort. Het is niet zo dat bijvoorbeeld woede in zichzelf slecht is of dat je je moet schamen wanneer je jaloers bent. Het gaat erom dat je leert ervaren hoe zo'n gemoedstoestand enkel zorgt voor ongemak en verdriet. Mediteren betekent een positieve visie ontwikkelen, constructief en praktisch voor jezelf en in de omgang met anderen.

Mijn voornaam, Thuy, betekent in het Vietnamees water. Water is een van de vijf elementen uit de oosterse filosofie. Uit water ontstond het leven. En wij bestaan voor het grootste deel uit water. Het water is ontvankelijk en kan elke vorm aannemen. In all de vormen, die het aanneemt, blijft het water onveranderd zichzelf.

“Balance” staat voor evenwicht en harmonie, met jezelf en je omgeving. In de balans vind je je geluk en rust. Ik streef zelf naar die balans, in elke fase van mijn leven. Ik ben immers altijd in ontwikkeling… net als het water dat altijd stroomt.

WaterBalance is dus leren in balans te zijn net als het water, altijd en overal. Authentiek zijn, jezelf zijn!

De zelfontwikkeling staat centraal bij Waterbalance. Wij bieden je ondersteuning in je ontdekkingsreis naar je verborgen talenten en je ware zelf.

De werkwijze van WaterBalance is betrokken, open en eenvoudig. De eenvoud zorgt ervoor dat je overzicht hebt en de essentie van het leven ziet.

De boodschap van waterbalance is:

Blijf bij jezelf
Door aandacht te geven aan jezelf word je je bewust van wie je bent
Door je in alle omstandigheden verder te ontwikkelen ontdek je vrede en geluk!

Ben je van plan om meer in het hier en nu te leven, bewust in plaats van automatisch te handelen en beter voor jezelf te zorgen? Dan ben je bij Mind Balance op de juiste plek.

Het belangrijkste wat je daarvoor nodig hebt, is een persoonlijke en oprechte betrokkenheid. Maar ben je er wel van bewust: Mindfulness is geen “software-update: Bewustzijn 2.0”, die je zomaar even tussen twee afspraken door in je geest kunt uploaden. Mindfulness is een manier van leven. Zo’n duurzame, nieuwe “programmering” van je geest, vereist integratie in je dagelijks leven door regelmatige oefening, met een nieuwsgierige, open en onbevooroordeelde houding met betrekking tot wat het NU IS.

Deze manier van leven kan je leren het diepe verlangen dat spreekt uit het bekende Gebed van de Sereniteit, helemaal vanuit jezelf te laten komen.

Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. In de keuken, tijdens het autorijden, op het werk: let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl de denkgeest druk bezig is met het verleden en de toekomst.
In situaties met stress, ongemak of ziekte is de neiging hiertoe meestal groter, en zijn we snel geneigd een groot deel van de dag op de automatische piloot door te brengen.

Toch kennen we ook allemaal ervaringen waarin je volledig aanwezig bent in het moment: dit kan een mooie zonsondergang zijn, prachtige muziek die ons raakt of een andere intense ervaring. Door een en al aandacht te hebben voor wat zich aandient wordt onze denkgeest stil.

De naam van het bedrijf in Almere “Volleven” heeft een viervoudige betekenis.
Als eerste houdt het in dat jouw leven in het algemeen “vol” is. Vol met zintuigelijke prikkels, bezigheden, dingen die je “moet”, leuke en vervelende emoties die allemaal verwerkt dienen te worden.
Daarnaast zit jij als mens vol met leven. Zoals een kind bruist van energie en blij, open en nieuwsgierig de wereld inkijkt. Veel willen bewegen, dansen, spelen, ontdekken en ervaren om dan als dit genoeg is geweest, volkomen ontspannen in slaap te vallen.
De uitdaging is om jouw eigen leven ten “volle te leven,” zoals je dat als kind kon. Jouw leven nu te aanvaarden zoals het is, met al zijn mooie en moeilijke kanten, zonder het te willen veranderen. Hierdoor kun je uitgroeien tot een autonoom, energiek, flexibel en krachtig mens dat ten volle in het leven staat.
Als vierde betekenis houdt “volleven” in dat je als zwangere vol leven zit. Dat je letterlijk vol zit met een steeds groter wordend leven dat je na 9 maanden op de wereld zet. En dat je figuurlijk vol bent van het kind dat je (weer) moeder maakt.

Er is niets mooiers dan betrokken te mogen zijn bij initiatieven en projecten die mensen met het werkingsprincipe van mindfulness ondersteunen en inspireren tot het ontwikkelen van een helder hoofd, een warm hart en wapperende handen. Inspiratie voor duurzame inzetbaarheid.
Mindful Care maakt hier werk van met allerlei initiatieven binnen en buiten zorg, binnen en buiten organisaties en koepels.

De enige manier om te komen waar je wilt zijn,
is te zijn waar je bent. Anna Vali

Dit vormt de kern van het aanbod van Alive and Kicking.
Paula Postma verzorgt professionele mindfulness-en heartfulnesstrainingen, mindful coaching, workshops en stiltewandelingen in Groningen. Door mindfulness te beoefenen, ervaar je meer rust en tevredenheid in jezelf. Je ontwikkelt veerkracht om met moeilijke situaties om te gaan.
Heartfulness, de essentie van mindfulness, leert je om milder te zijn naar jezelf en anderen. Leven vanuit je hart en je hoofd met beide benen op de grond.

Zijnsoriëntatie is een bewustzijnspad, waarin oeroude, spirituele inzichten én Westerse kennis van de werking van de menselijke geest de basis vormen. De oude spirituele inzichten, die door de eeuwen heen niets van hun helderheid en wijsheid verloren zijn, stammen uit de Dzogchen traditie van het Tibetaans Boeddhisme. De Westerse kennis over de werking van de menselijke geest neemt in rap tempo toe en vormt een belangrijke bijdrage in Zijnsgeorienteerde begeleiding aan clienten. Zijnsoriëntatie gaat voorbij aan het klassieke onderscheid tussen spiritualiteit en psychotherapie. Spiritualiteit wordt niet als zweverig afgedaan, maar wordt ook niet buiten het leven van alledag geplaatst. De menselijke geest en vormen van psychotherapie worden niet verdacht gemaakt, maar ook niet opgehemeld. Therapeutische technieken worden aangeboden, zonder de essentiële aard van de mens uit het oog te verliezen. Met andere woorden: het spirituele perspectief is steeds uitgangspunt van het werk.

Zoeken